Απαξίωση κρίσιμου αεροπορικού υλικού των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων



Εξαιρετικά «οριακή» (για να το θέσουμε όσο πιο κομψά γίνεται) είναι η εικόνα που παρουσιάζουν οι διαθεσιμότητες των ελικοπτέρων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων όπως αυτές επισήμως αναφέρθηκαν από τα δελτία τύπου του ΓΕΕΘΑ, του Πυροσβεστικού Σώματος και της Πολεμικής Αεροπορίας στα πλαίσια της αντιμετώπισης της κακοκαιρίας DANIEL.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το επίσημο δελτίο τύπου του ΓΕΕΘΑ επιχειρούν μόλις πέντε ελικόπτερα των Ενόπλων Δυνάμεων εκ των οποίων (1-2 Super Puma, 1 ΑΒ-205, 1-2 CH-47 CHINOOK).

Επίσημο δελτίο τύπου εξέδωσε και το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας σύμφωνα με το οποίο, τη Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2023, στο πλαίσιο της κοινωνικής της προσφοράς, η Πολεμική Αεροπορία διέθεσε τα παρακάτω μέσα:

Για Έρευνα – Διάσωση:

Ένα (1) Super Puma εκτέλεσε αποστολή διάσωσης 12 ατόμων από τα Μεγάλα Καλύβια Τρικάλων.
Ένα (1) AB-205 εκτέλεσε αποστολή διάσωσης 2 ατόμων από τον Κοσκινά Καρδίτσας.
Ένα (1) Super Puma εκτέλεσε αποστολή διάσωσης 9 ατόμων από τον Παλαμά Καρδίτσας.
Εκτελέστηκαν 3 έξοδοι και συμπληρώθηκαν 9,9 ώρες πτήσης.

Είναι γνωστό πως τη δύναμη ελικοπτέρων SAR της ΠΑ απαρτίζουν συνολικά 12 Super Puma καθώς και 10 AB205. Με βάση τις επίσημες ανακοινώσεις προκύπτει πως από το σύνολο των 22 ελικοπτέρων πετούν μόλις 2-3.

Είναι γνωστό πως η κυβέρνηση και το ΥΠΕΘΑ δεν έχουν υπογράψει εδώ και 4 έτη, ολοκληρωμένη σύμβαση τεχνικής υποστήριξης για τα ελικόπτερα Super Puma με αποτέλεσμα οι διαθεσιμότητες των ελικοπτέρων να είναι αυτές που αναφέρονται… Κατά γενική ομολογία τα ελικόπτερα έχουν αποδειχθεί σκληροτράχηλα ελικόπτερα, τα πλέον κατάλληλα και ιδανική για επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης με δυσμενείς καιρικές συνθήκες.  

Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τα ελικόπτερα ΝΗ90 τα οποία κατά μεγάλη τους πλειοψηφία είναι καθηλωμένα στη Πάχη Μεγάρων. Υπερσύγχρονα ελικόπτερα, τα καλύτερα στη κατηγορία τους, βρίσκονται στο έδαφος επειδή ολόκληρο ελληνικό κράτος αδυνατεί να υπογράψει μια σύμβαση 50 εκατομμυρίων ευρώ. Σήμερα εάν αυτά τα ελικόπτερα επιχειρούν κάλλιστα θα μπορούσαν να είχαν διασώσει δεκάδες συμπολίτες μας.

Εύλογα προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα αναφορικά με την κυβερνητική αδράνεια η οποία φτάνει στα όρια της απαξίωσης κρίσιμου αεροπορικού υλικού των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Παρά το γεγονός πως στη περίπτωση που υπογράφθηκαν συμβάσεις τεχνικής υποστήριξης οι διαθεσιμότητες των εναερίων μέσων αμέσως βελτιώθηκαν όπως χαρακτηριστικά στη περίπτωση των μαχητικών MIRAGE 2000-5 Mk2 καθώς και των τακτικών μεταγωγικών C-27J Spartan. Και στις δυο περιπτώσεις σταδιακά υπήρξε αποκατάσταση των πτητικών διαθεσιμοτήτων επειδή απλούστατα τα αεροσκάφη συντηρούνται στην ώρα τους και υπάρχει το κατάλληλο απόθεμα ανταλλακτικών με συνέπεια να μην καθηλώνονται.

Ακόμη εκκρεμεί η πολυπόθητη σύμβαση τεχνικής υποστήριξης για τα υπέρ- πολύτιμα ΑΣΕΠΕ EMB-145H Erieye, τη «καρδιά» και τον «εγκέφαλο» του Ελληνικού Συστήματος Αεροπορικού Ελέγχου της ΠΑ και των Ενόπλων Δυνάμεων συνολικά.

Η εικόνα δεν είναι καλύτερη για το Πολεμικό Ναυτικό. Γιατί δεν διατέθηκαν ελικόπτερα AB-212 ή Aegeanhawk για διασώσεις από τις πλημμυρισμένες περιοχές;

Οι καθυστερήσεις στην υπογραφή ολοκληρωμένων συμβάσεων αγγίζουν τα όρια της εγκληματικής αμέλειας με αποτέλεσμα αεροπορικά μέσα να καθηλώνονται στο έδαφος. Το πάθημα της ελλιπούς υποστήριξης των C-130 της δεν έγινε μάθημα για τη κυβέρνηση και το ΥΠΕΘΑ/ ΓΕΕΘΑ, οι οποίοι συνεχίζουν στον ίδιο δρόμο απαξίωσης κρίσιμου αεροπορικού υλικού. Αντιθέτως το ΓΕΕΘΑ προωθεί πανάκριβες προμήθειες όταν δεν υπάρχει μέριμνα τεχνικής υποστήριξης για το υφιστάμενο αεροπορικό υλικό το οποίο απαξιώνεται και οδηγείται στην απραξία.

Οι κυβερνητικές ευθύνες είναι μεγάλες και αδιαμφισβήτητες και βαρύνουν ακόμη και τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Είναι αδιανόητο τόσα χρόνια η Πολιτική Προστασία και οι επιμέρους επιχειρησιακοί φορείς (Πυροσβεστικό Σώμα, Ελληνική Αστυνομία) να μην αξιοποιούν κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να συγκροτήσουν έναν σύγχρονο στόλο ευρωπαϊκών ελικοπτέρων αναλαμβάνοντας πλειάδα αποστολών έρευνας διάσωσης.

ΠΗΓΗ: https://atthis72.blogspot.com/2023/09/22.html
Νεότερη Παλαιότερη