ΑΥΤΑ ΝΑ ΤΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ ΟΙ ΦΑΝΑΤΙΚΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ Τα γράφει η
Θεοδώρα Φραντζή, κόρη του χρονικογράφου της “άλωσης της Κωνσταντινούπολης"
ΑΥΤΑ ΝΑ ΤΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ ΟΙ ΦΑΝΑΤΙΚΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ Τα γράφει η Θεοδώρα Φραντζή, κόρη του χρονικογράφου της “άλωσης” ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΑΛΩΣΗΣ THΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ:
Στο σχολείο μάθαμε ότι οι
Τούρκοι κατάφεραν έπειτα από σκληρές μάχες να καταλάβουν τους “καλούς”
Βυζαντινούς και την Κωνσταντινούπολη. Στο σχολείο μάθαμε επίσης ότι χρωστάμε
μεγάλη χάρη στην εκκλησία γιατί τα 400 χρόνια σκλαβιάς, αυτή διατήρησε το
Ελληνικό πνεύμα ζωντανό! Η ιστορία όμως μας είπε και για μια Κερκόπορτα….και τίποτα
παραπάνω. Πόσοι από εμάς όμως ξέρουμε τα πραγματικά ιστορικά γεγονότα;;;
Η Πόλη δεν Εάλω. Απλά την
παρέδωσαν! Ποιος;
Το χρονικό της “άλωσης”
περιγράφεται από την Θεοδώρα Φραντζή, κόρη του χρονικογράφου της “άλωσης”
Γεωργίου Φραντζή, που ήταν πρωτοβεστάριος του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου. (Το
βιβλίο της Θ. Φραντζή περιγράφει όλες τις λεπτομέρειες για την Προδοσία της
Βυζαντινής αυτοκρατορίας). Η επιτροπή που θα διαπραγματευόταν την παράδοση της
Πόλης στον Σουλτάνο, ήταν εξαμελής και αποτελείτο από τον Ιεροκήρυκα “τότε”
Ιωασάφ (Ιωσήφ) Κόκα, τον Μέγα Δούκα Λεόντειο και ακόμα 4 άτομα. Η επιτροπή των
Τούρκων είχε αρχηγό τον Πασά της Αδριανούπολης Ρεσίτ.
Οι όροι που έθεσαν ο
Ιωασάφ και Λεόντειος ήταν οι εξής:
1. Η Αγία Σοφία και οι 10
κυριότερες εκκλησίες, καθώς και τα μοναστήρια με τις περιουσίες τους και τα
εισοδήματα τους να παραμείνουν στους παπάδες, όπως και μέχρι τώρα!!!
2. Εγγύηση για την ζωή και
τις περιουσίες των ατόμων που περιέρχονταν στον κατάλογο που έδωσαν.
3. Οι χριστιανοί παπάδες
να μην αλλάξουν αμφίεση, να λατρεύουν τον “θεό” τους και να καβαλάνε άλογο!
Στη δεύτερη συνάντηση οι
Τούρκοι έφεραν την απάντηση του Σουλτάνου, όπου έγιναν δεκτοί οι όροι πλην
αυτού που αφορούσε την Αγία Σοφία και την ίππευση άλογων από ιερείς. Μόνον οι
υπεύθυνοι της παράδοσης επιτρέπεται να είναι έφιπποι. Ο Ιωασάφ και οι προδότες
συνελήφθησαν για προδοσία, μόλις χώρισαν από τους Τούρκους. Ρωτήθηκε αν
αρνείται την κατηγορία της συνωμοσίας και αυτός απάντησε: “Καυχιέμαι γι’ αυτό.
Ήθελα να σώσω την εκκλησία από την ένωση με τους καταραμένους καθολικούς.
Προτίμησα να βάλω τέλος στην αυτοκρατορία. Αυτοκράτορα θα πέσει ο θρόνος σου
και θα καταπατηθεί”.
Ο Αυτοκράτορας του είπε
ότι θα πέσουμε πολεμώντας και ο προδότης ιερωμένος απαντά: “Συ με κρίνεις
σήμερα, αύριο θα σε δικάσει ο θεός” (!!!). Το δικαστήριο καταδίκασε τον προδότη
Ιωασάφ σε θάνατο, ο οποίος ήταν προκλητικός και αυθάδης και όχι μόνο δεν
αρνείται την κατηγορία, αλλά καυχιέται και για την προδοσία, γεγονός που
φανερώνει το πνεύμα της εκκλησίας στις κρίσιμες αυτές στιγμές.
Μετά από ισχυρές πιέσεις
της ορθόδοξης “εκκλησίας” στον Αυτοκράτορα χαρίστηκε η ζωή του Ιωασάφ Κόκα, που
έκανε τα πάντα για να κυριευθεί η Κωνσταντινούπολη από τους Τούρκους. Ο Ιωασάφ
Κόκας είναι ο Γ’ μετά την άλωση Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (“+1459-1463”) Η
Πόλη λοιπόν δεν έπεσε, ούτε αλώθηκε. ΠΑΡΑΔΟΘΗΚΕ από τον χριστιανορθόδοξο κλήρο
και οι αποδείξεις είναι πολλές:
1. Ο Σουλτάνος Σελίμ το
1519 ήθελε να γκρεμίσει τις εκκλησίες και ο Πατριάρχης Θεόκλητος παρουσίασε
μαρτυρίες ζώντων γενίτσαρων που βεβαιώσαν ότι η Πόλη ΠΑΡΑΔΟΘΗΚΕ με συνθήκη στον
Μωάμεθ. (Σάθας, Μεσαιωνική βιβλιοθήκη).
2. Ο Πατριάρχης Ιερεμίας
Α’ το 1532 όταν ο Σουλτάνος Σουλεϊμάν Α’ “ήθελε να χαλάσει τις εκκλησίες”
προσκόμισε μαρτυρίες και αποδείξεις για να μην χαθούν τα προνόμια και του
απέδειξε ότι “Η Πόλη ΠΑΡΑΔΟΘΗΚΕ Και Δεν Πάρθηκε Με Σπαθιών” (Μεσαιωνική
βιβλιοθήκη – Σάθας, Πατριαρχική Ιστορία – Ι. Μαλαξός, Μετά την άλωση – Θα.
Υψηλάντης)
3. “Οι Τούρκοι ΠΑΡΕΛΑΒΑΝ
την ελεεινή Πόλη και μπήκαν μέσα” (Βερβερινός Κώδικας)
4. “Οι ανθενωτικοί
ΠΑΡΕΔΩΣΑΝ την Πόλη για να πάρουν τα προνόμια από τον Σουλτάνο” γράφει σε
επιστολή του προς τον Πάπα ο χρονογράφος της “άλωσης” Επίσκοπος Χίου Λεονάρδος.
5. “Η Πόλη ΠΑΡΑΔΟΘΗΚΕ από
την θρησκευτική μερίδα των ανθενωτικών στους αρχηγούς του πολιορκητικού
Στρατού” (Καρολίδης – Ιστορία Της Ελλάδος)
6. Σε παλιό λαϊκό τραγούδι
του Πόντου αναφέρεται η ΠΑΡΑΔΟΣΗ Της Πόλης με τη χαρακτηριστική φράση “ΕΔΩΚΑΝ
ΤΑ ΚΛΕΙΔΙΑ”
Όσο και αν κάποιοι
εθελοτυφλούν, η τραγική ειρωνεία της Ιστορίας είναι ότι την κρίσιμη στιγμή
άνθρωποι του πάπα υπερασπίστηκαν την πόλη κι ορθόδοξοι χριστιανοί, ιερωμένοι,
μοναχοί και λαϊκοί την παρέδωσαν στους Οθωμανούς. Με τον πρώτο μετά την άλωση
πατριάρχη Γεώργιο Σχολάριο (Γεννάδιο Β’) να πρωτοστατεί σε διαδηλώσεις και
εκδηλώσεις ενάντια στον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, ακριβώς τις
κρίσιμες ώρες της πολιορκίας.
Με δέκα χιλιάδες
καλόγερους να διαδίδουν ότι είναι θέλημα Θεού να μπουν οι Οθωμανοί στη
Βασιλεύουσα και να κυριεύσουν τη μισή, οπότε Άγγελος Κυρίου θα κατέβει από τους
ουρανούς, θα καθαιρέσει τον αυτοκράτορα, θα βάλει άλλον και θα διώξει τους
εισβολείς. Με πιο πρακτικό τον μοναχό Πέτρο που πήρε άλλους τριακόσιους και
πέρασε στις τουρκικές γραμμές.
Με τους ευσεβείς
ανθενωτικούς να βοηθούν τον Μωάμεθ να χτίσει το οχυρό Ρούμελι Χισάρ. Και με
τους “μέσα” να οργανώνουν σαμποτάζ με πιο ηχηρό την ανατίναξη του Ιπποδρομίου.
Και την κρίσιμη ώρα να υποδέχονται τους αφηνιασμένους κατακτητές ως
ελευθερωτές. Ο θρύλος για την Κερκόπορτα δεν πλάστηκε τυχαία. Άλλωστε ο ίδιος ο
αδελφός του τραγικούΚωνσταντίνου Παλαιολόγου ήταν αυτός που πρώτος, με
συμμάχους τους Οθωμανούς, προσπάθησε να πάρει την Πόλη “στο όνομα της
Ορθοδοξίας..
Ενδυμίων Γεώργιος
Κοσμόπουλος
[Απόσπασμα από το άρθρο του Κ. Μπρούσαλη με τίτλο “Εάλω η Πόλις και το χαστούκι” στην στήλη Αντιθέσεις – Εφημερίδα Έθνος 28/5/2001]
[Απόσπασμα από το άρθρο του Κ. Μπρούσαλη με τίτλο “Εάλω η Πόλις και το χαστούκι” στην στήλη Αντιθέσεις – Εφημερίδα Έθνος 28/5/2001]