Στον δρόμο που ενώνει το Ναύπλιο με την Επίδαυρο, κοντά στο χωριό Αρκαδικό Αργολίδας, βρίσκεται ένα από τα σημαντικότερα μνημεία του Μυκηναϊκού πολιτισμού. Πρόκειται για τη μονότοξη γέφυρα Αρκαδικού, ή όπως αλλιώς είναι γνωστή “γέφυρα Καζάρμας”.

Θεωρείται η αρχαιότερη γέφυρα της Ευρώπης και χρονολογείται από το 1300 π.Χ. Σκοπός της ήταν να συνδέει την Επίδαυρο με τις Μυκήνες και την Αρχαία Τίρυνθα. Χτίστηκε με μεγάλους ακατέργαστους ασβεστόλιθους χωρίς να χρησιμοποιηθεί συνδετικό υλικό. Αυτός ήταν ένας συχνός τρόπος κατασκευής που ακολουθούσαν οι Μυκηναίοι τεχνίτες εκείνη την περίοδο και ονομαζόταν κυκλώπειος. Το βάρος των ασβεστόλιθων, αλλά και η συμμετρική τοποθέτησή τους ως προς τον κατακόρυφο άξονα της, έκανε το κτίσμα σταθερό.

Η γέφυρα έχει μήκος 22 μέτρα, πλάτος 5,6 μέτρα και υψώνεται τέσσερα μέτρα από τη γη. Από εκεί περνούσαν οι Μυκηναίοι πολεμιστές, αλλά και τα βασιλικά άρματα. Πέρα από τη χρήση της για τη ένωση δυο περιοχών, η γέφυρα χρησιμοποιούνταν και ως φράγμα για τα ορμητικά νερά των χειμάρρων.

Οι Μυκηναίοι γεφυροποιοί φημίζονταν για την τεχνογνωσία τους. Ήδη από την αρχαιότητα, υπήρχε στην Ελλάδα ανεπτυγμένο οδικό δίκτυο που βοηθούσε τη μεταφορά εμπορευμάτων, αλλά και την μετακίνηση των ελληνικών στρατευμάτων. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της γέφυρας Καζάρμας ήταν ότι είχε κατασκευαστεί μια λοξή σφήνα, η οποία συγκρατούσε τα τοιχώματα της διόδου που είχε σχηματιστεί.

Οι τεχνίτες έφτιαχναν τις γέφυρες με την τεχνική του οξυκόρυφου εκφορικού θόλου. Όμως, η τεχνική κατασκευής γεφυρών με εκφορικά τόξα και σφηνόλιθο δεν εξαπλώθηκε σε όλη την Ελλάδα. Περιορίστηκε στην περιοχή των Μυκηνών.

Κοντά στη γέφυρα Καζάρμας υπάρχουν ερείπια ακόμη τεσσάρων γεφυρών, για τις οποίες ακολουθήθηκε παρόμοια μέθοδος κατασκευής. Πιστεύεται ότι στην περιοχή υπήρχαν συνολικά 17 γέφυρες γύρω από την Ακρόπολη των Μυκηνών και στην πεδιάδα της Ναυπλίας. Οι γέφυρες του Μυκηναϊκού πολιτισμού έχουν συμπεριληφθεί και στο βιβλίο Γκίνες.



ΠΗΓΗ:https://arxaia-ellinika.blogspot.com/2021/11/gefyra-kazarmas-arxaioteri-europis-argolida.html

Νεότερη Παλαιότερη