Θύματα κακοποίησης μιλούν στο VICE World News για την πολύκροτη έκθεση που επιβεβαιώνει ότι χιλιάδες παιδεραστές δρούσαν στην καθολική εκκλησία στη Γαλλία τα τελευταία 70 χρόνια.
Μία έρευνα-σημείο αναφοράς για το πώς 330.000 παιδιά κακοποιήθηκαν σεξουαλικά στην Καθολική Εκκλησία τα τελευταία 70 χρόνια (216.000 θύματα κακοποιήθηκαν από ιερείς και κληρικούς), σε ένα κλίμα συγκαλύψεων και μυστικότητας, αποτελεί σημείο καμπής στην ιστορία του καθολικισμού στη Γαλλία και απειλεί να προκαλέσει μια νέα κρίση πίστης στην ολοένα μειούμενη κοινότητα πιστών.
Πάνω από δύο χρόνια αφότου οι Γάλλοι επίσκοποι ζήτησαν τη δημιουργία ανεξάρτητης επιτροπής, ως απάντηση στη σειρά διαβόητων σκανδάλων σεξουαλικής κακοποίησης, η CIASE (Ανεξάρτητη Επιτροπή για τη Σεξουαλική Κακοποίηση στην Εκκλησία) ανακοινώνει τα πολυαναμενόμενα ευρήματά της.
Ο πρόεδρος της επιτροπής Jean-Marc Sauvé είπε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο AFP και το εβδομαδιαίο περιοδικό Journal du Dimanche, ότι από τους 115.000 ιερείς και κληρικούς που εργάστηκαν στην εκκλησία της Γαλλίας από το 1950 ως σήμερα, 2.900 ως 3.200 ήταν παιδεραστές. Η επιτροπή επίσης έδωσε 22 υποθέσεις στη γαλλική εισαγγελία που παραγράφτηκαν.
Σε διεθνές επίπεδο, τα ευρήματα της γαλλικής έρευνας θα είναι τα τελευταία που καταδικάζουν την καθολική εκκλησία. Το καλοκαίρι, η ανακάλυψη εκατοντάδων ανώνυμων τάφων ιθαγενών μαθητών στα σημεία πρώην σχολείων τους στον Καναδά ανάγκασε τους Καναδούς να αντιμετωπίσουν ένα κομμάτι του σκοτεινού παρελθόντος της χώρας. Για πάνω από έναν αιώνα, μέχρι τη δεκαετία του ‘90, υπολογίζεται ότι 150.000 παιδιά ιθαγενών απομακρύνονταν διά της βίας από την οικογένειά τους και τοποθετούνταν σε ειδικά σχολεία όπου κακοποιούνταν σωματικά και σεξουαλικά, και απογυμνώνονταν από τη γλώσσα και τον πολιτισμό τους. Τα σχολεία διεύθυνε η καθολική εκκλησία.
Επίσης το καλοκαίρι, 368 επιζήσαντες σεξουαλικής κακοποίησης μίλησαν δημόσια στην Πολωνία, όπου η καθολική εκκλησία έχει μεγάλη πολιτική επιρροή. Και στην Καλιφόρνια τον περασμένο μήνα η εκκλησία πλήρωσε κρυφά 23,9 εκατομμύρια δολάρια αποζημίωση σε 197 θύματα παιδεραστίας.
Στη Γαλλία, θύματα όπως ο Olivier Savignac και ο πατήρ Jean-Luc Souveton, που κακοποιήθηκαν σεξουαλικά ως ανήλικοι από Γάλλους ιερείς, είναι δύο μόνο από τους 10.000 επιζήσαντες που έχουν μοιραστεί τα προσωπικά τους τραύματα με μέλη της επιτροπής 22 ατόμων που αποτελείται από ιστορικούς, ψυχιάτρους, ανθρωπολόγους, θεολόγους, δικηγόρους και κοινωνιολόγους ανάμεσα σε άλλους.
Σκοπός της επιτροπής ήταν να ρίξει φως στη σεξουαλική κακοποίηση μέσα στο καθεστώς, να καταλάβει τι συνέβη και να εμποδίσει να συμβεί ξανά.
Στη συζήτηση με τους Savignac και Souveton, και οι δύο άνδρες έκαναν λόγο για τη σημασία του να βλέπεις νούμερα και στατιστικές για να ποσοτικοποιήσεις το μοτίβο της σεξουαλικής κακοποίησης στην εκκλησία. Τόνισαν την ανάγκη να δουν μια περιεκτική ανάλυση των θεσμικών μηχανισμών που δημιούργησαν την κουλτούρα σεξουαλικής κακοποίησης και παιδοφιλίας μέσα στην εκκλησία. Και μίλησαν για την ανάγκη να ακούσουν την εκκλησία να παραδέχεται το λάθος και να αναλαμβάνει την ευθύνη.
«Περιμένω μια ξεκάθαρη ανάλυση του φαινομένου, επειδή γίνεται όλο και πιο σαφές ότι είναι συστημικό φαινόμενο», είπε ο Savignac στο VICE World News σε τηλεφωνική συνέντευξη.
Ο Souveton, 60 ετών, είπε ότι περιμένει συγκεκριμένες συστάσεις και σαφές σχέδιο για τη συνέχεια. «Διότι, αν δεν υπάρχουν προτάσεις για το πώς να εφαρμόσουμε τις συστάσεις, η έρευνα θα μείνει στο συρτάρι».
Και μια από τις μεγαλύτερες συστάσεις που περιμένουν όλοι – από τα θύματα ως τον κλήρο και το Βατικανό; Η αποζημίωση.
Όταν οι Γάλλοι επίσκοποι ανακοίνωσαν μια πρόταση να μοιράσουν 5 εκατομμύρια ευρώ σε θύματα σεξουαλικής κακοποίησης στην καθολική εκκλησία, σε συνέδριο την άνοιξη, δεν χρησιμοποίησαν τη λέξη «αποζημίωση», κάτι που δεν πέρασε απαρατήρητο. Αποκάλεσαν τα χρήματα «οικονομική συνεισφορά-εφάπαξ ποσό» για τα θύματα.
«Είναι μεγάλο αγκάθι», είπε ο Savignac, 41 ετών, που επίσης είναι επικεφαλής μιας ομάδας στήριξης θυμάτων. «Η μη χρήση της λέξης “αποζημίωση” είναι έλλειψη σεβασμού και επίσημης αναγνώρισης. Και τα θύματα ένα πράγμα ζητάνε: να αναγνωριστούν ως θύματα της εκκλησίας».
Τονίζει ότι στη Γερμανία, οι επίσκοποι χρησιμοποίησαν τη λέξη ελεύθερα όταν ανακοίνωσαν στοιχεία ενός παρόμοιου μοντέλου για θύματα σεξουαλικής κακοποίησης πέρσι.
Επιπλέον, υπό το προτεινόμενο μοντέλο πληρωμής, τα 5 εκατομμύρια δεν θα προκύψουν από την περιουσία της καθολικής εκκλησίας, αλλά από δωρεές από τους επισκόπους, ιερείς και ενορίτες.
Είναι άθλια προσφορά, είπε ο Savignac, ιδίως καθώς η περιουσία του Βατικανού σε ακίνητα υπολογίζεται στα €600 εκατομμύρια μόνο στο Παρίσι.
«Το συμβολικό ποσό είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που περιμένουμε, ιδίως όταν εξετάζεις το κόστος της ψυχοθεραπείας των θυμάτων – κάποιοι έκαναν για 50 χρόνια», είπε.
Ο Souveton κάνει ψυχοθεραπεία 20 χρόνια μετά την κακοποίηση από έναν ιερέα, όταν ήταν έφηβος. Πέρασε την ενήλικη ζωή του να παλεύει την ντροπή, τη χαμηλή αυτοεκτίμηση και τη δυσπιστία.
«Για να είμαι ειλικρινής, νόμιζα ότι θα πάρω το μυστικό μου στον τάφο μου», λέει στο VICE World News.
Αυτό όμως άλλαξε όταν συνάντησε τον κακοποιητή του, τον πατέρα Régis Peyrard, στη διακονία του στον καθεδρικό ναό Σεντ Ετιέν το 2018, που τοποθετήθηκε εκεί από τον τοπικό επίσκοπο, που ήξερε ότι ο Souveton είχε κακοποιηθεί από τον Peyrard. Ο Souveton έγινε έξαλλος.
«Ένιωσα παντελή έλλειψη σεβασμού στο πρόσωπό μου. Πώς βάζεις έναν θύτη μαζί με το θύμα; Όσο περνάει ο καιρός, τόσο πιο άφωνο με αφήνει».
Όταν ο πατήρ Peyrard πήρε τον νεαρό Souveton υπό την προστασία του τη δεκαετία του ‘70, έκανε τον πρόθυμο έφηβο που αναζητούσε πνευματική φώτιση να νιώσει ξεχωριστός. Άκουγε με προσοχή τις ερωτήσεις του, τις απαντούσε με υπομονή, του έδινε ευθύνες που τον έκαναν να νιώθει σημαντικός και ήταν ο πρώτος που πρότεινε να γίνει κληρικός.
Τότε η μητέρα του Souveton τον αποκαλούσε πνευματικό γιο του Peyrard.
Έτσι το 1976, όταν ο Peyrard ζήτησε από τον Souveton, που τότε ήταν 15, να τον βοηθήσει να στήσει τη θερινή κατασκήνωση, ο έφηβος συμφώνησε. Οι δυο τους θα περνούσαν το βράδυ σε ένα σαλέ, και θα μοιράζονταν το ίδιο κρεβάτι. Ο Souveton εμπιστευόταν τον Peyrard και δεν είχε επιφυλάξεις να κοιμηθεί πλάι του.
Ο Souveton δεν αποκαλύπτει λεπτομερώς τι συνέβη εκείνο το βράδυ, παρά μόνο για να διευκρινίσει ότι δεν βιάστηκε. Όπως σε πολλά θύματα σεξουαλικής κακοποίησης, το υποσυνείδητό του έχει απωθήσει τις στιγμές –ένας μηχανισμός προστασίας– και η μνήμη του είναι θραυσματική. Θυμάται όμως ακόμα πεντακάθαρα τον φόβο και το σκότος που τον κυρίευσε. «Περισσότερο θυμάμαι ότι σκεφτόμουν πως αν έμενα σε εκείνο το κρεβάτι θα πέθαινα».
Το είπε αυτό όχι επειδή η κακοποίησή του ήταν βίαιη, αλλά επειδή ο νεαρός Souveton πίστευε ότι διακυβευόταν η ψυχή του αν δεν έφευγε από το κρεβάτι. Στη δίκη του Peyrard το 2018 επτά θύματα κατέθεσαν εναντίον του ιερέα, κάποια από τα οποία κακοποιήθηκαν επανειλημμένως. Αλλά το έγκλημα είχε παραγραφεί. Ο Peyrard καταδικάστηκε σε έξι μήνες φυλάκισης και του δόθηκε ποινή ενός έτους με αναστολή για τη σεξουαλική κακοποίηση ανηλίκου.
Πέρσι, άλλος ένας παιδόφιλος ιεράς, ο Bernard Preynat, καταδικάστηκε σε πέντε χρόνια στη φυλακή όταν μια ομάδα θυμάτων μίλησαν δημόσια για την κακοποίησή τους. Ο καρδινάλιος Philippe Barbarin, που ήξερε το κακοποιητικό παρελθόν του Preynat, απαλλάχθηκε σε έφεση την άνοιξη.
Για τη Sophie Lebrun, δημοσιογράφο στη γαλλική χριστιανική εφημερίδα La Vie και συγγραφέα δύο βιβλίων για την παιδοφιλία στην καθολική εκκλησία, η σεξουαλική κακοποίηση στην εκκλησία –είτε απέναντι σε ανήλικους είτε γυναίκες– δεν έχει να κάνει τόσο με τη σεξουαλική παρέκκλιση όσο με την άσκηση εξουσίας.
Οι θύτες κάνουν κατάχρηση της θέσης τους για να κάνουν τα θύματα ό,τι θέλουν, είπε. Επίσης γνωστή ως θρησκευτική κακοποίηση – δικαιολογούν τις πράξεις τους στο όνομα του Θεού.
«Λένε “Ο Θεός μού είπε να το κάνω” ή “Ο Θεός δεν έχει πρόβλημα με αυτό που κάνουμε”, “Ο Θεός μού δίνει άδεια να το κάνω αυτό”», είπε στο VICE World News μέσω Zoom. «Κάθε περιστατικό σεξουαλικής κακοποίησης είναι διπλή επίθεση: σεξουαλική κακοποίηση αλλά και επίθεση στην πίστη και στην ψυχή των θυμάτων».
Ο Yann Raison du Cleuziou, καθηγητής πολιτικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Μπορντό και συγγραφέας του “Who are the Catholics of Today?” είπε ότι το καθολικό οικοσύστημα δημιουργεί μια ανθυγιεινή ανισορροπία εξουσίας ανάμεσα στους ιερείς και στους ενορίτες.
«Ο καθολικισμός ενθαρρύνει τα μέλη του να είναι υπάκουα», είπε. «Το να υπακούς το δόγμα του Πάπα ή έναν ιερέα σε κάνει καλό καθολικό. Καλός καθολικός είναι αυτός που παραδίδεται στον θεσμό».
Όταν συνειδητοποίησε ότι ο κακοποιητής του, Pierre de Castelet, δεν είχε ποτέ τιμωρηθεί και του επιτρεπόταν να συνεχίζει να εργάζεται με νεαρά αγόρια, ο Savignac που ανήκε σε χριστιανική ροκ μπάντα αποφάσισε να πάψει να είναι καλός και υπάκουος καθολικός. Ήταν 13 όταν μαζί με δεκάδες άλλα αγόρια σε χριστιανική κατασκήνωση, αναγκάστηκαν να γδυθούν μπροστά στον ιερέα με την πρόφαση της ιατρικής εξέτασης και κακοποιήθηκαν σεξουαλικά. Στα 25, όταν έμαθε ότι ένας από τους ιερείς φίλους του και πνευματικούς του μέντορες επίσης κακοποιούσε εφήβους, ο Savignac άρχισε να ψάχνει τον κακοποιητή του στο Ίντερνετ και βρήκε φωτογραφίες του Castelet μαζί με έφηβους προσκόπους. Τίποτα δεν είχε αλλάξει. Όταν σύμβουλοι της κατασκήνωσης είχαν πιάσει τον ιερέα να χουφτώνει αγόρια το 193, ο Castelet απλά τοποθετήθηκε σε άλλη κατασκήνωση.
Για χρόνια, ο Savignac μάζευε στοιχεία για τον κακοποιητή του πριν κάνει επίσημα καταγγελία το 2012 ενάντια και του de Castelet και του επισκόπου της περιοχής που εν γνώσει του προστάτευσε τον ιερά και κάλυψε τα εγκλήματά του. Θα χρειαζόταν άλλα έξι χρόνια για να βρεθούν ένοχοι στη δίκη. Ο De Castelet καταδικάστηκε σε δύο χρόνια φυλάκιση ενώ ο επίσκοπος André Fort σε οκτώ μήνες.
Σύμφωνα με τον ειδικό du Cleuziou, η ιστορία συγκάλυψης στην εκκλησία προκύπτει από μια κουλτούρα κορπορατισμού.
«Η πίστη τους δέχεται επίθεση. Και για κάποιους επισκόπους, προστασία της εκκλησίας σημαίνει προστασία των ιερέων», είπε. «Αλλά αυτή η στρατηγική είναι κακοποιητική και κάνει διακρίσεις διότι ξεχνάνε ότι οι κοσμικοί είναι επίσης στην εκκλησία».
Ο Savignac είναι εξαντλημένος και απογοητευμένος. Αφού αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ζωής του στην εκκλησία, ο 41χρονος λέει ότι παρόλο που ακόμα πιστεύει, σκέφτεται σοβαρά την αποστασία, την επίσημη διάσταση με τον καθολικισμό ως θεσμό.
Για τον σκοπό αυτό αρκεί να ρίξει μια ματιά στο apostasiepourtous.fr, ένα site που δημιουργήθηκε από τον Γάλλο web developer Rémi Duval to 2013 ως απάντηση για τις διαμαρτυρίες ενάντια στη νομιμοποίηση του gay γάμου στη Γαλλία, σε μεγάλο βαθμό υπό τους συντηρητικούς καθολικούς. Το site απλοποιεί την πράξη της αποστασίας παρέχοντας επιστολές πρότυπα που μπορούν να τυπωθούν και να σταλούν στη διακονία όπου βαφτίστηκε το άτομο.
Μαζί με τα δικαιώματα των ΛΟΑΤΚ, την ισότητα των φύλων, την έκτρωση και την ευθανασία, μπορεί κάποιος να επιλέξει και την παιδεραστία ως έναν από τους λόγους που ζητάει αποστασία.
«Δεν θέλω να ανήκω σε μια κοινότητα που συχνά επηρεάζεται από περιπτώσεις εγκλημάτων ενάντια σε παιδιά», γράφει στο συγκεκριμένο πλαίσιο. «Σε πολλές περιστάσεις, η εκκλησία έχει προτιμήσει να μεταθέσει τους ιερείς που εμπλέκονται σε παιδοφιλία αντί να τους καταδικάσει».
Περισσότερα από το VICE
ΠΗΓΗ:https://www.vice.com/el/article/5db7yz/o-8eos-moy-eipe-na-to-kanw-ek8esh-apokalyptei-peripoy-3000-paiderastes-sthn-ka8olikh-ekklhsia?fbclid=IwAR1MfbU98C3zi9wKPuvT8Cer8KpjM6ywLD3ilIV9GOoUV_fExEgSJEmTWO4