Τεχνητό κρέας: Η εναλλακτική διατροφή μπαίνει στη ζωή μας. Γιατί το τεχνητό κρέας θεωρείται το next big thing στην αγορά τροφίμων. Ο ρόλος των Μπιλ Γκέιτς και Τζεφ Μπέζος. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Η αγορά των εναλλακτικών τροφίμων εκτοξεύτηκε στα ύψη το 2020, αυξάνοντας κατά 27% τις λιανικές πωλήσεις στις ΗΠΑ – Η συνολική αγοραία αξία υπολογίζεται στα 7 δισεκατομμύρια δολάρια Καθώς οι άνθρωποι εμπιστεύονται και καταναλώνουν όλο και περισσότερο το τεχνητό κρέας, μια επιχείρηση τεχνολογίας τροφίμων με την υποστήριξη των Τζεφ Μπέζος και Μπιλ Γκέιτς, ρίχνεται στη μάχη για την παραγωγή τροφίμων alt-meat.
Πιο αναλυτικά, η Nature’s Fynd, η οποία ιδρύθηκε το 2012 από τους Τόμας Τζόνας και Μαρκ Κοτζουμπαλ, έχει καταφέρει να συγκεντρώσει μέχρι στιγμής 158 εκατομμύρια δολάρια από επενδυτές. Μεταξύ αυτών και ισχυρά ονόματα του χώρου, όπως ο Τζεφ Μπέζος, ο Μπιλ Γκέιτς αλλά και ο Αλ Γκορ.Μπιφτέκια και χάμπουργκερ χωρίς πραγματικό κρέας, κρέμα τυριού και γιαούρτια από μη γαλακτοκομικά προϊόντα είναι μερικά μόνο από τα τεχνητά προϊόντα με τα οποία η εταιρεία σχεδιάζει να τροφοδοτεί τα ράφια παντοπωλείων και σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει το CNBC, η αγορά των εναλλακτικών τροφίμων εκτοξεύτηκε στα ύψη το 2020, αυξάνοντας παράλληλα, τις λιανικές πωλήσεις στις ΗΠΑ κατά 27% και ανεβάζοντας με τον τρόπο αυτό, τη συνολική αγοραία αξία στα 7 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την ένωση φυτικών τροφίμων (PBFA), έναν εμπορικό όμιλο που περιλαμβάνει περισσότερες από 200 εταιρείες μέλη.Εν τω μεταξύ, οι αποστολές προϊόντων alt-protein από διανομείς υπηρεσιών τροφίμων σε εμπορικά εστιατόρια αυξήθηκαν κατά 60% σε ετήσια βάση τον Απρίλιο, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας NPD Group.
Το γεγονός αυτό, ώθησε τους Tyson Foods, Purdue, Hormel, Cargill καθώς επίσης και άλλους παραδοσιακούς παραγωγούς κρέατος να στραφούν στη συγκεκριμένη αγορά και να κυκλοφορήσουν τα δικά τους προϊόντα.
Η Nature’s Fynd από την πλευρά της, επιθυμεί επίσης, να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα των παγκόσμιων συστημάτων τροφίμων, τα οποία παράγουν το 34% των εκπομπών που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή.
«Στόχος μας είναι να μάθουμε στις μελλοντικές γενιές να ζουν με λιγότερα», υποστηρίζει ο Τζόνας. «Με οκτώ δισεκατομμύρια ανθρώπους, οι πόροι μας μειώνονται και η κλιματική αλλαγή καθιστά ακόμη πιο δύσκολη την εύρεση γης και ζώων. Τα μαθηματικά απλά δεν λειτουργούν και πρέπει να κάνουμε κάτι για αυτό» προσθέτει.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι πιο φανατικοί καταναλωτές των προϊόντων alt-meat είναι οι νέοι και πιο συγκεκριμένα οι Gen Z και millennials. «Καθώς αυξάνεται η αγοραστική τους δύναμη, οι εταιρείες [τροφίμων] θα πρέπει να προσαρμοστούν ανάλογα».
Το 63% των καταναλωτών στην Αμερική ηλικίας 24 – 39 ετών πιστεύουν ότι οι διατροφικές τους ανάγκες μπορούν να καλυφθούν πλήρως με μια φυτική διατροφή, σύμφωνα με έρευνα της One Poll.
Όπως πολλές νεοσύστατες επιχειρήσεις, έτσι και η Nature’s Fynd πρέπει να αφοσιωθεί στον στόχο της προκειμένου να επέλθει πράγματι η επιτυχία που επιθυμεί.
«Ανταγωνιζόμαστε τη βιομηχανία κρέατος, η οποία εργάζεται στην αλυσίδα εφοδιασμού της εδώ και 300 χρόνια, οπότε πρέπει να τρέξουμε αν θέλουμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος» δηλώνει εκπρόσωπος της εταιρείας.
Τεχνητό κρέας: Έρχονται αυξήσεις – «φωτιά» στα σούπερ μάρκετ
Αρνητικές οι προβλέψεις για τις τιμές των τροφίμων. Ποια προϊόντα αναμένεται να εκτοξεθούν. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Το ΔΝΤ προβλέπει ότι οι διεθνείς τιμές των τροφίμων θα αυξηθούν 25% φέτος σε σχέση με το 2020 και στη συνέχεια θα σταθεροποιηθούν, ενώ οι λιανικές τιμές τους σε παγκόσμιο επίπεδο θα αυξηθούν 5%
Μεγαλύτερες αυξήσεις των λιανικών τιμών των τροφίμων στο δεύτερο εξάμηνο του 2021 και το 2022 προβλέπει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), οι οποίες θα είναι πιο έντονες στις αναδυόμενες αγορές, που είναι περισσότερο εξαρτημένες από τις εισαγωγές τροφίμων, και στις χώρες χαμηλού εισοδήματος. ΟΙ υψηλότερες τιμές τροφίμων θα ενισχύσουν, βέβαια, και την αυξητική τάση του παγκόσμιου πληθωρισμού.
Γιατί θα αυξηθούν οι λιανικές τιμές τροφίμων
Σε μελέτη στελεχών του Ταμείου (αναρτημένη στο IMF Blog), με τίτλο «Τέσσερα δεδομένα για την αύξηση των λιανικών τιμών τροφίμων», αναλύονται οι λόγοι που οδηγούν στις αυξήσεις των τιμών:
Οι διεθνείς τιμές τροφίμων (τιμές παραγωγού) είχαν αυξηθεί τον Μάιο 47,2% σε σχέση με τα χαμηλά επίπεδα του Απριλίου 2020, φθάνοντας στο υψηλότερο (πραγματικό) επίπεδο από το 2014 (και το υψηλότερο ιστορικά σε τρέχοντα δολάρια). Οι τιμές της σόγιας και του καλαμποκιού αυξήθηκαν σε ετήσια βάση 85% και 111%, αντίστοιχα.
Οι τιμές των ναύλων για τις μεταφορές εμπορευμάτων έχουν διπλασιασθεί έως τριπλασιασθεί το τελευταίο 12μηνο, ενώ οι αυξημένες τιμές των καυσίμων ωθούν προς τα πάνω το κόστος των οδικών μεταφορών.
Η διαταραχή των εφοδιαστικών αλυσίδων λόγω της πανδημίας και η αποθεματοποίηση οδήγησαν σε αυξήσεις τιμών των τροφίμων σε πολλές χώρες. Οι τιμές των τροφίμων είχαν αρχίσει να αυξάνονται πριν από την πανδημία.
Τεχνητό κρέας: Πόσο θα αυξηθούν οι τιμές
Το ΔΝΤ προβλέψει ότι οι διεθνείς τιμές των τροφίμων θα αυξηθούν 25% φέτος σε σχέση με το 2020 και στη συνέχεια θα σταθεροποιηθούν.
Εκτιμά, επίσης, ότι από τις αυξήσεις των διεθνών τιμών μόνο το 20% περνά στις τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές, καθώς οι τελευταίες ενσωματώνουν και μία σειρά από άλλα κόστη.
Με βάση την εκτίμηση αυτή συμπεραίνει ότι θα υπάρξει μία αύξηση των παγκόσμιων λιανικών τιμών τροφίμων κατά 5%, από την οποία οι 3,2 ποσοστιαίες μονάδες θα φανούν φέτος και οι 1,75 μονάδες το 2022.
Η αύξηση των λιανικών τιμών θα είναι μεγαλύτερη κατά επιπλέον μία ποσοστιαία μονάδα λόγων των αυξημένων ναύλων.
Τονίζει, ωστόσο, ότι ο αντίκτυπος θα διαφέρει πολύ μεταξύ των χωρών. Οι καταναλωτές στις αναδυόμενες αγορές πιθανόν να δουν ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις στα καταστήματα λόγω της μεγαλύτερης εξάρτησής τους από τις εισαγωγές τροφίμων.
Για τις χώρες χαμηλού εισοδήματος, που δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν την πανδημία, οι συνέπειες από έναν υψηλότερο πληθωρισμό τροφίμων μπορεί να είναι ζοφερές και οι χώρες αυτές μπορεί να αντιμετωπίσουν ξανά το φάσμα της πείνας.
Τεχνητό κρέας: Αύξηση των τιμών στην Ελλάδα τον Μάιο
Στην Ελλάδα, οι τιμές των τροφίμων όπως και το γενικό επίπεδο τιμών παρέμειναν συνολικά σε χαμηλά επίπεδα μετά την πανδημία.
Ωστόσο, τον Μάιο ο δείκτης των ειδών διατροφής και μη αλκοολούχων ποστών αυξήθηκε 0,5% σε σχέση με τον Απρίλιο, ενώ ο πλθωρισμός έγινε για πρώτη φορά μετά από πολλούς μήνες θετικός ( (0,1% σε ετήσια βάση).
Από τα είδη διατροφής, τις μεγαλύτερες αυξήσεις τον Μάιο (σε σχέση με τον Απρίλιο) σημείωσαν οι τιμές των πουλερικών (7,2%), των πατατών (3,2%) και του ελαιόλαδου (2,8%), ενώ τη μεγαλύτερη μείωση σημείωσαν οι τιμές των νωπών λαχανικών (4,2%).
Τεχνητό κρέας: Οι λόγοι που αυξάνονται οι διεθνείς τιμές τροφίμων
Το ΔΝΤ σημειώνει ότι υπάρχουν τρεις λόγοι για την πρόσφατη αύξηση των διεθνών τιμών των τροφίμων:
Παραμένει υψηλή η ζήτηση τροφίμων, ιδιαίτερα από την Κίνα, καθώς οι χώρες διατηρούν αποθέματα λόγω των ανησυχιών σχετικά με την πανδημία και την ασφάλεια των τροφίμων.
Το πρόσφατο επεισόδιο La Niña (2020-2021) προκάλεσε ξηρασία σε βασικές χώρες εξαγωγών τροφίμων, όπως η Αργεντινή, η Βραζιλία, η Ρωσία, η Ουκρανία και οι ΗΠΑ.
Η ισχυρή ζήτηση για βιοκαύσιμα αύξησε την κερδοσκοπική ζήτηση, ενώ οι εξαγωγικοί περιορισμοί είναι ένας πρόσθετος παράγοντας.
Τεχνητό κρέας: Τεράστια κλοπή σε βάρος μας στα ταμεία
Μπροστά σε αυξήσεις που προκαλούν σοκ ήρθαν οι καταναλωτές, καθώς τα προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ φτάνουν (και ξεπερνούν) στο 17% πάνω από την τιμή τους!
Το ράλι που καταγράφεται εδώ και λίγους μήνες στις πρώτες ύλες και στο μεταφορικό κόστος σε παγκόσμιο επίπεδο πέρασε και την πόρτα της χώρας μας, με τις πρώτες μεγάλες αυξήσεις τιμών να έχουν κάνει ήδη την εμφάνισή τους σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων, από τα τρόφιμα και τα καταναλωτικά είδη μέχρι τα οικοδομικά υλικά και τις ζωοτροφές (έως και 40%).
Το φαινόμενο αναμένεται να ενταθεί το επόμενο διάστημα καθώς πληροφορίες αναφέρουν πως έχουν δρομολογηθεί σημαντικές ανατιμήσεις που θα αποτυπωθούν άμεσα στα ράφια των σουπερμάρκετ.
Χοιρινό κρέας (έως 17%), εισαγόμενα τυριά, έλαια (όλων των ειδών πάνω από 5%), όσπρια (έως 8%), ζάχαρη, βρεφικά γάλατα, μαγιονέζες, είδη βρεφικής φροντίδας (πάνω από 6%), αρωματικά χώρου αλλά και πολλά ακόμη προϊόντα ετοιμάζονται να πάρουν την… ανιούσα, πιέζοντας περαιτέρω το καλάθι της νοικοκυράς.
Ανάλογες πιέσεις ασκούνται και σε άλλες κατηγορίες, με ειδικούς και αναλυτές να εμφανίζονται ανήσυχοι για την τροπή που μπορεί να πάρουν τα πράγματα, δεδομένου ότι οι αντοχές των προμηθευτών για απορρόφηση του επιπλέον κόστους είναι περιορισμένες. Ενδεικτική είναι η περίπτωση των λιπασμάτων, τα οποία έχουν ανέβει ήδη από 20% έως 30%.
Εμποροι του κλάδου αναφέρουν πως λαμβάνουν μηνύματα από τους μεγάλους προμηθευτές πως δεν αναμένεται υποχώρηση των τιμών από αυτά τα επίπεδα για το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους.
Η ανοδική τάση καταγράφεται και στους δείκτες της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ), όπως οι δείκτες τιμών εκροών αγροτικής παραγωγής, δηλαδή οι τιμές διάθεσης των προϊόντων. Για παράδειγμα, ο δείκτης φυτικής παραγωγής παρουσιάζει αύξηση τον Μάρτιο κατά 6,1% σε σχέση με το 2020 και ο δείκτης ζωικής παραγωγής κατά 0,6% σε σχέση με το 2020.
Το θέμα παρακολουθεί στενά η κυβέρνηση, με αρμόδιες πηγές να μην κρύβουν τον προβληματισμό τους για τον εισαγόμενο πληθωρισμό και το πώς αυτός θα μπορούσε να επηρεάσει την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Μια γενικευμένη ακρίβεια μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην αναθέρμανση της κατανάλωσης, η οποία αποτελεί βασικό ζητούμενο για να πάρει μπροστά η ελληνική οικονομία στη μετά Covid-19 εποχή.