Οι χρυσοί κανόνες για τα ψώνια είναι πολλοί: Οι τιμές των λάπτοπ και των τηλεοράσεων πέφτουν λίγους μόλις μήνες μετά την κυκλοφορία τους στην αγορά. Όποιος θέλει λοιπόν να μην ξοδέψει πολλά, πρέπει να έχει υπομονή και να περιμένει. Κι όμως, αυτό φαίνεται να αλλάζει. Αλλά γιατί; Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Home office αντί γραφείο, αγορές ονλάιν αντί για βόλτες στα μαγαζιά, βιντεοκλήσεις αντί για συναντήσεις σε μπαρ και καφέ: Η κρίση της πανδημίας έχει φέρει τα πάνω κάτω στις συνήθειες των περισσότερων και στη Γερμανία. Αλλά και οι τιμές στο λιανικό εμπόριο έχουν πλέον νέους κανόνες, όπως δείχνουν οι έρευνες, και οι καταναλωτές είναι μάλλον εκείνοι που θα πρέπει να προσαρμοστούν.

«Ο κορωνοϊός έχει αναστατώσει τις τιμές σε ολόκληρο τον πλανήτη», παρατηρεί η Εύα Στίμπερ, από το Ινστιτούτο Μελετών σε ζητήματα Εμπορίου. Αποφασιστικό ρόλο στη διαμόρφωση των τιμών για πολλά προϊόντα, όπως λάπτοπ και ποδήλατα, διαδραματίζει, σύμφωνα με την ίδια, η αύξηση της ζήτησης και η περιορισμένη προσφορά. «Οι παλιοί κανόνες, ότι οι τιμές των νέων ηλεκτρικών ειδών πέφτουν μετά από μερικούς μήνες, δεν φαίνεται να ισχύουν πλέον», επισημαίνει.
Καταρρίφθηκε ο «χρυσός κανόνας» για τηλεοράσεις, λάπτοπ και εκτυπωτές

Η άποψή της στηρίζεται σε δύο έρευνες που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Testberichte.de, την περίοδο από τον Μάιο 2019 μέχρι τον Φεβρουάριο 2021 μελετήθηκαν πάνω από 1.000 κατηγορίες προϊόντων. Και διαπιστώθηκε ότι η κρίση της πανδημίας οδήγησε σε μεγάλες αυξήσεις τιμών. Από τον Μάιο του περασμένου έτους η τιμή για κάμερες Η/Υ σχεδόν διπλασιάστηκε. Αρχικά υπήρξαν αισθητές ελλείψεις στην προσφορά εξαιτίας του πρώτου λοκντάουν στην Κίνα. Μετά ήρθε η αυξημένη ζήτηση και η τηλεργασία στη Γερμανία, καθώς και προβλήματα στις παραγγελίες και αποστολές προϊόντων.

Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έρευνα, ο «χρυσός κανόνας» για τηλεοράσεις, λάπτοπ και εκτυπωτές, ότι μετά από μερικούς μήνες αφού βγουν στην αγορά τα προϊόντα, οι τιμές πέφτουν, τουλάχιστον για το έτος της πανδημίας 2020 καταρρίφθηκε. Όσοι αποφάσισαν να πάρουν χρόνο για τις αγορές, τους περίμενε μία δυσάρεστη έκπληξη: Οι τιμές για υπολογιστές αυξήθηκαν κατά 79%, ενώ για εκτυπωτές περίπου 19%, σημειώνει η ιστοσελίδα.

Αλλά και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων καταγράφηκε αισθητή διαφορά μετά την αλλαγή στον τρόπο ζωής λόγω κορωνοϊού, όπως το μαγείρεμα στο σπίτι και η αθλητική άσκηση εκτός γυμναστηρίου. Σημειώθηκε έτσι αύξηση στις τιμές ηλεκτρικών συσκευών κατά 24,5% και μηχανημάτων γυμναστικής κατά σχεδόν 18%. Ακόμη και τα θερμόμετρα σημείωσαν αύξηση τιμών.
Ποιος βγαίνει τελικά κερδισμένος;

Στα ίδια συμπεράσματα όμως κατέληξε και η έρευνα της ιστοσελίδας mydealz, στην οποία ανεβαίνουν καθημερινά προσφορές: 550 προϊόντα, τα οποία επιλέχθηκαν τυχαία, ήταν τον Φεβρουάριο του 2021 ακριβότερα από τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους.

«Η πανδημία του κορωνοϊού ανέτρεψε τις ισορροπίες στις αγορές», υπογραμμίζει ο ειδήμων σε θέματα αγορών Φάμπιαν Σπιλμπέργκερ. Δεν ακρίβυναν όμως, όπως αναφέρει, μόνον οι τηλεοράσεις και οι εκτυπωτές, αλλά και τα μαχαιροπίρουνα, τα ποτήρια, οι ταινίες και τα βιντεοπαιχνίδια. «Ο κορωνοϊός έφερε αλυσιδωτές αντιδράσεις», επισημαίνει ο Σπιλμπέργκερ.

Σύμφωνα με τη Στίμπερ, «η στρατηγική της ανταγωνιστικότητας στις τιμές έχει αλλάξει αρκετά εξαιτίας της πανδημίας. Προς το παρόν, αυτός που θεωρείται κερδισμένος είναι εκείνος που ελέγχει όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και μπορεί όντως να στείλει τα προϊόντα του, ακόμη και δίχως εκπτώσεις ή προσφορές». Το παρήγορο είναι πάντως ότι η ζήτηση κατεβαίνει σταδιακά, κι αυτό συμπαρασύρει και τις τιμές.




Πηγή: DPA/DW

Πηγή: iefimerida.gr - https://www.iefimerida.gr/kosmos/ano-kato-oi-times-logo-pandimias?fbclid=IwAR0hgtFsdjJ23KbnCz67KA7MLe13_KW__X5O1K3f9psZWUxNpOr5-vIaRbc 

Νεότερη Παλαιότερη